Családi dinamika-Családdinamika

Vajon lehet-e egy gyermeket önmagában figyelni, egy elszeparált, fejlődésben lévő személyiségként? Vajon lehet-e bárkit anélkül megismerni, megérteni, gyógyítani, hogy nem nézzük a családját, a közösségeit, amiben benne van? családi din

Egyéni pszichológusként sokszor találkozom azzal a helyzettel, hogy a terápián a gyermekkel elindulunk a gyógyulás, a változás útján, de valamilyen érthetetlen módon megakad a folyamat. Vagy ha a gyermek jobban lett, valaki mással történt valami a családban. Olyan esetek is vannak, hogy a gyermek a családi helyzetben újra rosszabbul lesz, felerősödik a tünete. Mintha a problémájának lenne valami funkciója.

Családterapeuták már különböző iskolákat alapítottak, melyek azt próbálták megérteni, hogy mi is a család, hogyan működik, és ebben hogyan vannak jelen az egyének. Bár az elméletek között jelentős különbségek vannak, ennek a vonulatnak az egyértelmű hozadéka, hogy a családot elkezdték nagyobb jelentőséggel felruházni. Hiszen nem csak emberek jogi, anyagi, erkölcsi közössége, hanem annál sokkal több. Van történetük, van gyökerük, vannak rendszereik, alrendszereik, határaik, értékeik, és a jelenlevő –vagy akár nem jelen levő- személyeknek szerepeik, funkcióik. családi2Így a problémás helyzetben a terápiába járó egyén tünetének is van valamilyen funkciója. A család működésének fontos eleme, hogy a családtagok közti dinamikával, hatásokkal egyfajta egyensúlyt tartanak fenn. A tünetet hordozó személy (aki sok esetben a gyermek) a problémájával fenntart egy furcsa, de kiszámítható egyensúlyt. Így a tünet csökkenése, vagy megváltozása felborult családi életet okozhat.

Például gyakran előforduló  probléma, hogy a gyermek nem akar egyedül aludni, nem akar „kimenni a szülői ágyból”. Egy esetleges sikeres terápia után/közben felmerülhetnek azok az indokok, amelyek megvédték az anyát/apát az intim kapcsolattól, az együttalvástól. Így a gyermek javulásával egyidejűleg megjelenhet egy párkapcsolati krízis, amely a valódi oka a gyermek tünetének.

Természetesen nem minden esetben erről van szó, de a családi működés megértése elengedhetetlen a gyermek megértéséhez. A család strukturáltan, egyfajta rendben működik. A családtagok alrendszerekbe, szövetségekbe vagy koalíciókba csoportosulnak. Így beszélhetünk szülői alrendszerről, gyermekek alrendszeréről, vagy anya és lánya közti szövetségről. Problematikusabb, mikor koalíció alakul ki egy harmadik taggal szemben, például szülő és gyermeke között a másik szülő felé.családi3 Ilyen esetben a szerepek szinte előre lejátszottak, és az alrendszerek problémás működését is láthatjuk, mivel a szülői és gyermeki alrendszer összemosódott, vagy összekeveredett. A jól működő családban határok vannak az alrendszerek között, melyek biztonságot nyújtanak, de közben nem túl rigidek, szigorúak. Ugyanis a túl erős határok megfojtják a benne élőket, és az élettel természetesen járó változásokra nem tudnak reagálni. Hiszen a családi életciklusok minden család életében eljönnek: ifjú párból gyermekes család lesz, majd óvodába, iskolába kerül, a gyermek serdül, vagy kirepül a családból. Ezek mind várhatóak, mégis minden családtag részéről változtatást igényelnek. A kifelé zárt családok elkülönülhetnek ugyan a külső kapcsolatoktól, és erős családként lehet őket látni, mégis zavart kelthet a növekvő gyermek önállósodásában. Ez fokozódik akkor, ha a családon belül összemosódnak a határok, nem egyértelmű, hogy kinek mi a dolga, kihez mi tartozik. Például akár abban is megjelenhet, hogy a kiskamasz gyermeknek az öltözködésébe, testével kapcsolatos teendőkbe, élményeinek megélésébe teljes mértékben beleszólnak. De ez csak egy eset a sok közül.

A család működése, értékei, szabályai, rituáléi nagyban befolyásolják, hogy a külső kapcsolatokhoz, az őket ért eseményekhez hogyan viszonyulnak. családA család egy olyan rendszer, ahol senkit nem lehet önmagában egyedül, egy egységként nézni. A tagok cirkulárisan, körkörösen hatnak egymásra. Ettől válik egyensúllyá a működés. Lehet, hogy a gyermek egy másik helyzetben nem pisilne be. Lehet, hogy a férj nem lenne agresszív egy másik feleséggel. Lehet, hogy a feleség nem kiabálna egy másik családban. Lehet. A szerepek azonban biztos, hogy találnak maguknak valakit, akik betöltik őket. Az agresszív apa eltűnése után a legnagyobb fiú, vagy a nevelőapa válhat agresszívvé. Semmit sem érdemes magában figyelni. A család működik. Vagy rosszul, vagy jól, de mindenesetre egyfajta egyensúlyban. Így a változáshoz figyelembe kell venni az egész egységet, és közösen munkálkodni ahhoz, hogy változás álljon be.

Advertisements

gyermekmosoly névjegye

Kozákné Standovár Sára vagyok, pszichológus, és integratív gyermekterapeuta is. Serdülőkkel, kisiskolásokkal, kisgyerekekkel is foglalkozom akár egyéni, akár csoportos helyzetben. Szeretek zenélni, rajzolni, játszani, így közel áll hozzám a gyerekterápia, amiben pont ezeket tudom felhasználni, vegyítve kicsit a belső képekkel, fantáziával, szerepjátékokkal. Remélem, hogy a szülőkkel való konzultációkkal, a gyerekekkel történő terápiákkal kiegyensúlyozottabb, érzelmekben gazdag, egészséges önértékelésű gyerekeket segítünk át a felnőttkorba.
Kategória: Családi élet
Címke: , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Családi dinamika-Családdinamika bejegyzéshez

  1. Bea szerint:

    Kedves Sára! Eléggé egyéni problémával fordulok önhöz, remélem tud majd tanácsod adni. 4 gyerek édesanyja vagyok és a 2. kislányommal vannak gondok a tanulásban. 9 éves és már másodszor járja az első osztályt, még sincs semmi fejlődés. Már oda jutottunk, hogy nem akar iskolába menni, itthon semmit nem hajlandó tanulni (inkább nem hozza haza a könyveit), sajnos mindenki a családból szekálja emiatt. A matek abszolút nem megy neki, de sajnos az olvasás sem, írni viszont gyöngy betűkkel ír. Már voltunk vele tanácsadáson, de ott sem kaptunk konkrét választ, hogy mi lehet a gond. A beszédkészsége sem felel meg a korának, csak egyszerű mondatokban beszél, és sajnos nagyon szorongó a viselkedése, sokat sir, és panaszkodik, hogy fáj a feje, hamar kifárad. Tanácstalan vagyok, mert mindenki mást mond, nem tudom mi tévő legyek. Próbálok vele sokat beszélgetni, és külön is csak vele lenni amennyit lehet, de a tanulás terén semmi nem változott. Azt tanácsolták vigyem kisegítő iskolába, de attól félek, hogy azzal csak rosszabb lenne a helyzet. Már nem tudom mit tegyek, kérem segítsen, mi lehetne a legjobb megoldás, hogy ő se sérüljön, mert újra járni az első osztályt nem tudom meddig lehet, de másodikba menni sem tudom hogy lenne alkalmas így. Sajnos nincs jó megoldás. Egy elkeseredett anyuka.

    • gyermekmosoly szerint:

      Kedves Beáta!
      Nem tudom, hogy miféle tanácsadáson vettek részt, de elsőre nekem az a gyanúm, hogy valami tanulási nehézsége van. Erre vannak korrekt vizsgálatok, ahol megnézik az általános intelligenciáját (IQ), a részképességeit (ami a matekot, olvasást befolyásolhatja), és a figyelmére is érdemes lenne odafigyelni. Ennyi negatív tapasztalat mellett (otthon, iskolában, a jegyein) nem csoda, hogy ennyire fáradt, szorong, szomatikus tüneteket produkál. Jelentkezzenek be egy komplex vizsgálatra, ami kimondottan a tanulásra vonatkozik. A Pedagógiai Szakszolgálatok állami működtetésűek, oda az osztályfőnök segítségével tudnak bejelentkezni (van egy 4 oldalas jelentkezési lap, amit az iskolának is ki kell töltenie, az interneten is megtalálható). Ezek alapján ki kellene derülnie, hogy van-e valami probléma, és javaslatot is tudnak tenni, hogyan lehet orvosolni (fejlesztés, vagy könnyítés az értékelésben).
      Addig is próbáljanak arra figyelni, ami megy neki. Kevesebb anyag legyen, amit át próbálnak nézni, és motiválják őt dicsérettel, jutalommal. A szünetek is fontosak a tanulás közben, mert valószínűleg jobban elfárad, mint mások.
      Amennyiben további kérdése merül fel, írjon nyugodtan!
      Üdv, Sára

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s